A Lifestyle Approach to Chronic Pain

Data: Donderdag 14 maart 2024 & Vrijdag 15 maart 2024
Docenten: Prof. dr. Jo Nijs, Prof. dr. C. Paul van Wilgen

Chronische pijn heeft een gigantische persoonlijke en socio-ecenomische impact op patiënt en maatschappij. Leefstijlfactoren zoals fysieke (in)activiteit, sedentair gedrag, veel stress, ongezonde voeding, slecht slapen, roken, alcoholgebruik en psychosociale factoren zijn voorname onderhoudende factoren voor aanhoudende pijn. Dit is van toepassing op heel uiteenlopende vormen van aanhoudende pijn, zoals aspecifieke chronische pijn, reumatische pijn, pijn bij en na kanker, post-chirurgische pijn, maar ook bij alle leeftijdscategorieën (van jong tot oud). Echter, de actuele behandelprogramma’s voor aanhoudende pijn maken onvoldoende gebruik van deze inzichten, of richten zich op slechts één van deze leefstijlfactoren. Deze cursus vult die lacune in, door clinici op te leiden in het integraal (biopsychosociaal) kijken en herkennen van alle relevante leefstijlfactoren en psychosociale factoren en de individueel aangepaste behandeling op deze factoren af te stemmen. Zulk een multimodale aanpak voor aanhoudende pijn is net ook heel leuk voor clinici om uit te voeren, zeker wanneer ze er in slagen om de patiënt te motiveren om zijn/haar leefstijl te verbeteren. Daarom ook richt deze cursus zich ook op gedragsveranderingstechnieken, door de cursist aan te leren om met motiverende gespreksvoering in combinatie met pijneducatie patiënten met aanhoudende pijn te motiveren voor een multimodale aanpak. Hierdoor verkrijg je als clinicus betere behandelresultaten, met een verbetering van de levenskwaliteit en vermindering van de pijnklachten van je patiënten tot gevolg.

Leerdoelen:

Bij het afronden van deze 2-daagse cursus zullen deelnemers in staat zijn om:

1. Relevante leefstijlfactoren bij patiënten met aanhoudende pijn te herkennen en identificeren;
  2. Relevante leefstijl- en psychosociale factoren bij patiënten met aanhoudende pijn te beoordelen;
  3. Motiverende gespreksvoering te combineren met pijneducatie om patiënten met aanhoudende pijn te motiveren voor een leefstijl-aanpak;
  4. Relevante leefstijlfactoren bij patiënten met aanhoudende pijn te behandelen.

Accreditatie verleend 12 punten Beroepsgerelateerd Fysiotherapie – Kwaliteitshuis Fysiotherapie (KRF/SKF)

Kwaliteitsregister Paramedici 13 punten verleend voor ergotherapeuten en oefentherapeuten

Datum: 14 maart 2024
Datum: 15 maart 2024

Programma dag 1:
13.00 Introductie
13.15 Leefstijl en aanhoudende pijn: de rol van stress, slaap, fysieke activiteit, voeding, alcohol en roken
15.00 Koffiepauze
15.30 Vaardigheidstraining herkennen en beoordelen van relevante leefstijlfactoren en psychosociale factoren bij patiënten met aanhoudende pijn (gebruik makend van casussen)
18.00 Lunch
19.00 Klinisch redeneren & gedeelde besluitvorming bij het opstellen van het leefstijlprogramma voor patiënten met aanhoudende pijn
21.00 Einde dag 1

Programma dag 2:
09.00 Motivatie van patiënten met aanhoudende pijn voor leefstijlveranderingen door middel van motiverende gespreksvoering en pijneducatie: vaardigheidstraining
11.00 Koffiepauze
11.15 Gedragsverandering naar een meer actieve leefstijl & betere slap bij patiënten met aanhoudende pijn
13.00 Lunch
14.00 Zelfmanagement richting gezondere voeding bij patiënten met aanhoudende pijn
14.45 Zelfmanagement ter reductie van het gebruik van opiaten bij patiënten met aanhoudende pijn
15.30 Koffiepauze
15.45 Zelfmanagement gericht op de reductive van stress en de herkenning van onderhoudende psychosociale factoren bij patiënten met aanhoudende pijn
17.00 Einde dag 2

Jo Nijs is hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, kinesitherapeut in het Universitair Ziekenhuis Brussel en gastprofessor aan de Universiteit van Gotenburg (Zweden). Hij is houder van de Leerstoel de Berekuyl academy, gericht op oncologische revalidatie. Zijn onderzoek en klinische activiteiten zijn gericht op chronische pijn bij kanker overlevers en musculoskeletale pijn. Hij is (co-)auteur van meer dan 300 peer reviewed publicaties (waaronder papers in The Lancet, JAMA Neurology en The Lancet Rheumatology), heeft >14 miljoen € aan onderzoeksubsidies bekomen, is promotor van 23 afgelegde doctoraten en fungeerde meer dan 300 maal als genodigde spreker op (inter)nationale bijeenkomsten in 25 verschillende landen (incl. 38 keynotes). Op het vlak van praktijkgerichte scholingen doceerde hij in >100 cursussen aan >3000 clinici in 12 verschillende landen en 4 continenten. Jo staat tweede gerangschikt op de wereldranglijst van chronische pijnonderzoekers (expertscape.com). In 2017 was hij laureaat van de ‘Excellence in Research Award’ van het Amerikaanse JOSPT, en in 2020 ontving hij de Francqui Leerstoel van de Universiteit Hasselt.

Fysiotherapeuten, manueel therapeuten, oefentherapeuten en ergotherapeuten