Diagnostiek en behandeling van de schouder

Data: Dinsdag 18 april 2023 & Woensdag 19 april 2023
Docent: Prof. dr. Filip Struyf

In deze cursus wordt ingezoomd op de meest voorkomende schouderaandoeningen die typisch in de klinische praktijk van de fysiotherapeut gezien worden. De typische patiënt met schouderpijn uit de alledaagse beroepspraktijk staat dus centraal. De volgende schouderaandoeningen komen aan bod: subacromiale schouderpijn, frozen shoulder, acromio- en sternoclaviculaire aandoeningen, glenohumerale instabiliteit en typische schouder chirurgie (prothese, subacromiale decompressie, Laterget, cuff repair,..) Hierbij ligt de focus op een aangename mix van wetenschap met casuïstiek en ruimte voor praktijk. De afgelopen jaren is er immers veel relevant onderzoek verschenen dat zowel voor de prognose van diverse schouderaandoeningen als de fysiotherapeutische diagnostische (on)mogelijkheden als de therapeutische interventies van belang is. Tijdens de cursus worden deze resultaten uit wetenschappelijk onderzoek besproken in het licht van de alledaagse praktijk. Ook het aanbieden van concrete handvatten voor de praktijk is een belangrijk onderdeel van de cursus.

Leerdoelen

Een update geven van de laatste wetenschappelijke evidentie met betrekking tot het klinisch onderzoek en revalidatie van de meest voorkomende schouder aandoeningen. De cursus zal opgebouwd worden aan de hand van 3 vragen per schouder aandoening:

1. Wat is deze aandoening juist?
  2. Welke info uit het klinisch onderzoek is belangrijk?
  3. Wat is de huidige best-evidence behandelstrategie?

Accreditatie verleend 12 punten Kwaliteitshuis Fysiotherapie (KRF/SKF) en 14 punten Kwaliteitsregister Paramedici (oefentherapeuten)

Registers: Algemeen, manueel en sport

Datum: 18 april 2023
Datum: 19 april 2023

Dag 1

1. Inleiding (epidemiologie, kinesiologie, …)
  2. Rotator cuff gerelateerde schouderpijn
    2. Evidence-based aanpak
    3. Post-operatief opties (vb. rotator cuff herstel en subacromiale decompressie)
  3. Schouder prothese
  4. Acromioclaviculaire en Sternoclaviculaire aandoeningen
  5. Vragen

Dag 2

1. Frozen Shoulder
    2. Evidence-based aanpak
    3. Post-operatief frozen shoulder
  2. Chronische schouderpijn
  3. Schouder instabiliteit
    2. Behandeling
    3. Post-operatief (Laterget procedure)
  4. Out-of-the box benaderingen
  5. Vragen

Prof. dr. Filip Struyf

Filip Struyf (PhD, MSc, PT) is sportfysiotherapeut, en hoogleraar aan de opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie van de Universiteit Antwerpen (België). Zijn jarenlange onderzoeksexpertise ligt met name op het gebied van schouderklachten, meer bepaald op gebied van rotatorcuff tendinopathiën, frozen shoulder, schouder arthroplastie, scapula dyskinesia en chronisch schouderpijn. Over deze onderwerp heeft hij tal van internationale en nationale publicaties op zijn naam. Hij is eveneens actief als spreker op nationale en internationale cursussen en congressen. Hij is bestuurslid en mede-oprichter van het Schoudernetwerk Vlaanderen en redactielid van het tijdschrift “Sport en Geneeskunde”. Volgens Expertscape (http://expertscape.com/ex/shoulder+pain) de Nr.1 in schouder pijn.

Fysiotherapeuten, manueel therapeuten, sportfysiotherapeuten en oefentherapeuten